Ocena:
Krótka historia polskiego kina część II: ,,Ostatni dzień lata” Tadeusza Konwickiego
18.01.2024 18:16
Kino Centrum w Konińskim Domu Kultury włącza się w kontynuację projektu Stowarzyszenia Kin Studyjnych ,,Krótka historia polskiego kina”. Nowa część cyklu poświęcona jest twórcom osobnym, którzy podążali swoimi ścieżkami, a po latach zyskiwali status wizjonerów. Na pierwszy film zapraszamy w niedzielę, 18 lutego o 14.30. Na dużym ekranie wyświetlimy zrekonstruowany cyfrowo film ,,Ostatni dzień lata” w reżyserii Tadeusza Konwickiego. Film z 1958 roku.
Kontynuacja przeglądu zawiera wybitne dzieła stworzone przez twórców, którzy nie wpisywali się w wiodące nurty, często stronili od grup twórczych czy formacji artystycznych. Byli swoistymi wolnymi elektronami, których filmy posiadały pewien osobisty sznyt. Były nie do pomylenia z dziełami kogokolwiek innego, autorskie, osobne. Tacy twórcy i twórczynie, często działający na marginesie i podążający własnymi ścieżkami, po latach zyskiwali status wizjonerów. I faktycznie pchali polskie kino na nowe, niezbadane ścieżki. Ich filmy, mimo, że często nie dające się prosto zaszufladkować, nieoczywiste i zaskakujące, nadal olśniewają świeżością formy i prawdziwie autorskim wymiarem.
W przeglądzie znalazły się zarówno odważne eksperymenty formalne jak i nieoczywiste filmy gatunkowe. Dzieła kultowe i zapomniane arcydzieła. Ale przede wszystkim filmy, które, także dzięki wspaniałej cyfrowej rekonstrukcji, nadają się idealnie do ponownego odkrycia w kinach.
W niedzielę, 18 lutego o 14.30 zapraszamy na pierwszy film w nowej części cyklu. To będzie ,,Ostatni dzień lata" w reżyserii Tadeusza Konwickiego. Film z 1958 roku. Czas trwania: 59 minut. Ona i on spotykają się na nadmorskiej plaży. Historia, której nie da się opowiedzieć, bo cała jest nastrojem zapisanym w ruchomych obrazach. Pierwszy polski film nowofalowy, jeden z najniezwyklejszych debiutów w historii polskiego kina.
Więcej o filmie:
Ona (I. Laskowska) i on (J. Machulski) spotykają się na nadmorskiej plaży. Kobieta jest dojrzalsza, ale zarazem ostrożniejsza. To jej ostatni dzień nad morzem. Mężczyzna jest młody, wrażliwy, szuka jej bliskości. Ona mocno stąpa po ziemi, on wydaje się nie z tego świata. Przelatujące nad nimi odrzutowce przypominają grozę wojny. Na plaży nie ma nikogo. Bohaterowie w ciągu 6 godzin przybliżają się do siebie i oddalają, co mistrzowsko podkreśla kompozycja ujęć i proporcje sylwetek w kadrach. Historia, której nie da się opowiedzieć, bo cała jest nastrojem zapisanym w ruchomych obrazach. Debiut Tadeusza Konwickiego, pisarza był pierwszym polskim filmem nowofalowym, powstałym równolegle do francuskiej Nouvelle Vague. Konwicki jako kierownik literacki Zespołu Filmowego KADR zdobył się na eksperyment na marginesie swoich obowiązków, z minimalną ekipą i mikrobudżetem. Zaangażował rodzinę Laskowskich: Jana - operatora, Jerzego - kierownika produkcji, Irenę - aktorkę, a nawet ich matkę. Muzykę podał Adam Pawlikowski, aktor meloman, pamiętny Andrzej z „Popiołu i diamentu”. Reżyser osiągnął tak ciekawe rezultaty, że kontynuował karierę filmową w wybitnej formie kina autorskiego. Film zdobył Grand Prix na festiwalu filmów eksperymentalnych w Wenecji i na EXPO ’58 w Brukseli.
Jakie jeszcze tytuły zobaczymy w nowej części cyklu ,,Krótka historia polskiego kina”? W marcu będzie to ,,Nóż w wodzie” w reżyserii Romana Polańskiego (1962), w kwietniu: ,,Ręce do góry” w reżyserii Jerzego Skolimowskiego (1967), w maju: ,,Słońce wschodzi raz na dzień” w reżyserii Henryka Kluby (1967), w czerwcu: ,,Trzecia część nocy” w reżyserii Andrzeja Żuławskiego (1971), w lipcu: ,,Na wylot” w reżyserii Grzegorza Królikiewicza (1972), w sierpniu: ,,Rejs” w reżyserii Marka Piwowskiego (1970), we wrześniu: ,,Konopielka” w reżyserii Witolda Leszczyńskiego (1982), w październiku: Krzyk” w reżyserii Barbary Sass (1983) i w listopadzie: ,,O-bi O-ba. Koniec cywilizacji” w reżyserii Piotra Szulkina (1984).
Organizator przeglądu: Stowarzyszenie Kin Studyjnych
Kurator przeglądu: Tomasz Kolankiewicz
Partnerzy: WFDiF, DI Factory
Przegląd współfinansowany ze środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej